A kialakult szemétszállítási helyzet értékelése

Istiván Rita Főtitkárunk Ferenczi Attila Maximot kérdezte, a RECOBIN Kft. Alapító-tulajdonosát a kialakult hulladékkezelési krízishelyzetről. A RECOBIN hosszú évek óta pártoló Tagunk, komplex hulladékkezelési tevékenységet végző innovatív cég, az iskoláktól, intézményeken át egészen az irodaházakig mindenféle létesítmény szelektív, elektronikai, veszélyes és zöld hulladékának szállításával foglalkozik, így átlátja a szituációt.

IR Leginkább az a kérdés érdekes számomra, hogy milyen kihatással lehet ez a létesítményüzemeltetők munkájára.

  • A helyzet rendkívül komplex. Most értem az Ecseri úti telephelyre, hogy személyesen győződek meg a mai állásról. 50 dolgozót látok kint és ugyanennyit bent. Ebből arra lehet következtetni, hogy a munkabeszüntetés sajnos folytatódik és az október 4-én elindult folyamat nem állt le, a felek nem jutottak megegyezésre. Ez nem csak az irodai, hanem a lakossági szektornak is komoly probléma, mert 1-2 napos szolgáltatás kimaradás – más városok példáiból, látjuk –2-3 nap alatt akár utol is érhető, viszont ennél nagyobb, hosszabb szolgáltatás leállás „ledolgozása” akár több hét is lehet, de minimum 10 nap. A mi ügyfélkörünk biztonságban van, a mai napon kapnak a havária helyzetre konkrét megoldási javaslatokat tőlünk.

IR Mit üzensz az FM és PM szakembereknek a helyzet kezelésével kapcsolatban? Mit tegyenek, ha elakadtak?

  • Keressenek bizalommal, 24 órán belül kérésükre megoldás javaslatot teszünk és nem hagyjuk őket magukra.

IR Azt látjuk, hogy a dolgozók elkezdték bevinni az irodaházakba a szemetüket.

  • Ez várható volt. Ez a következménye a szolgáltatás kimaradásának. A lakosság próbálja a hulladékát bevinni a munkahelyére. A háztartások és az irodai hulladék aránya cca. 50-50 %, ami azt mutatja, hogy nem elhanyagolható a háztartási hulladék terheltség sem. A munkahelyre való behordás mértéke feltehetőleg még fokozódni is fog.

IR Hogy látod a helyzetet, mik lehetnek a szcenáriók, ha a Katasztrófavédelem veszi át ideiglenesen a problémát?

  • Vegyünk példát a történelemből, láttunk már hasonlót. 2001-ben a palermói kimaradás, ez úgy 10 napig tartott és a várost elöntötte a szemét. Szeméthegyek álltak mindenütt.  2018-ban a Dunakanyar váci térségében volt kimaradás és a Katasztrófavédelem vette át ideiglenesen a tevékenységet. 2021-ben Érden volt hasonló eset, de ott nem kellett a Katasztrófavédelem bevonása. Ezek az esetek is azt bizonyítják, hogy már rövid távon is komoly egészségügyi kockázatot jelent a hulladékszállítás kimaradása. 640.000 háztartás és a munkahelyek szemete, ez akkora mennyiség, amit képtelenség egyszerre ellátni. Valószínűleg először a lakosságot és az intézményeket fogják sorra venni, és csak utána következnek az üzleti ügyfelek. Azt tudni kell, hogy erre nincs kész forgatókönyv, ez váratlanul érte a Főváros Vezetését és a BKM-t és a Fővárosi Közterületfenntartót is. A Katasztrófavédelem megpróbálja ellátni ezt a feladatot, de a Főváros gépállományát csak az ezekre az eszközökre szóló jogosítvánnyal rendelkező személyzet vezetheti és nekik promt nincs ilyen személyi állományuk. 2011-ben államosították, vagyis közszolgáltatási hatáskörbe helyezték át a kommunális hulladék elszállítását és a privát szektornak felajánlották, hogy adják át az eszközállományukat, bevételüket, ugyanakkor a költség rész továbbra is ott maradt, hiszen a kezelésre, szervizelésre fordított költségek ezután is a közszolgáltatókat terhelék. Paradox helyzet, hogy a díjbeszedést továbbra is az NHKV végzi és a beszedett díjakból oszt vissza a közszolgáltatóknak. Ezek a kifizetések 2018, 2019-ben is akadoztak, az NHKV-nak tartozásai voltak a közszolgáltatók felé, amiket mára már rendezett.

IR Miért akadozott, akadozik a rendszer?

  • A hulladékszállítási díj fixált. A Fővárosban 5.635 Ft / m3. Ez az összeg a valóságban nem fedezi a valós ráfordításokat, a szállítási költségeket. Itt jelenik meg az a probléma, hogy a szennyező nem fizeti meg a valós költségeket. Évek óta nem nyúltak a közszolgáltatói díjhoz, várható  lesz rövid időn belül az emelés.

IR Mikorra várod a korrekciót?

  • Az én prognózisom az, hogy 2023-ban várható a díjemelés. Ezek a díjak tarthatatlanok, különösen azért, mert a lerakói járulékot nem terhelhetik át a hulladék termelőjére. Az áremelés közelebb vinné a valósághoz a díjat. A fixált szolgáltatási díjak miatt nem tudnak piaci bérezésnek megfelelő kondíciókat nyújtani a dolgozóknak. A konklúzió az, hogy saját ügyfélkörünkben már megkezdtük a havária elhárítását. Azt tudom a LEO Tagoknak és a PM és FM szektornak felajánlani, forduljanak hozzám, hozzánk bizalommal, ha  nem tudják megoldani a problémájukat és mi igyekszünk 24 órán belül felvázolni egy lehetséges megoldást mind a kommunális mind a csomagolási (szelektív) hulladékra vonatkozóan, a szállítástól, a plusz gyűjtőedények biztosításáig, kidolgozzuk a logisztikát, tisztázzuk a fejünkben mit, honnan és hová szállítsunk. A szerződött ingatlanállományunk a logisztikában természetesen elsőbbséget élvez, de segítünk minden hozzánk forduló szakembernek.

IR Mit üzensz a tagságnak, mi várható?

  • Az üzleti és a lakossági szemétszállítás elmaradása miatt a helyzet eszkalálódik. Komoly kockázat az, ha nem indul be, vagy csak látszat szállításokkal indul újra a hulladékszállítás. Legalább 100, 120 dolgozó nem vette fel a munkát az Ecseri úton, ahonnan a munkabeszüntetés ( nem sztrájk, mert nem  a szakszervezet hirdette meg) indult. Néhány nap leforgása alatt egész városra kiterjedő egészségügyi kockázattal nézhetünk szembe. A lakosság talán még nálunk is nehezebb helyzetben van, az illegális hulladéklerakás és szállítás részaránya tovább nő, mert kisebb valószínűségét látom annak, hogy tudatos lakosok beviszik a hulladékukat a Rákospalotai Hulladékégetőbe vagy a pusztazámori Hulladéklerakóba.